En liten film om coaching från TED

http://ed.ted.com/on/ntbfQmvT
 

Nu är det dags att söka sommarjobb!

Du som är 15 -16 år bör börja söka ditt första sommarjobb nu. En rolig och utvecklande sommar kommer ge bra minnen under hösten. Nya vänner utanför skolan och du utvecklas som person.

Det här med att utvecklas som person när man är 15 eller 16 kan vara svårt att greppa. Jag själv tyckte att alla runt mig hade fattat allt fel. Dagens gråa verklighet där allt är en tolkning, var svart och vitt och enkelt när jag var 15. Ont var ont och gott var gott.

Jag städade i en möbelbutik några veckor min första sommar. Nästa sommar hjälpte jag till med mer avancerade saker och slutligen sålde jag möbler den tredje sommaren. Utan första sommarens städande och fönsterputsande hade jag inte kunnat sälja möbler den tredje perioden.

Att tidigt skaffa sig ett sommarjobb är mycket viktigt så tveka inte att ta det jobb som erbjuds!

Erfarenhet av att ha arbetat och är väldigt viktigt när det rekryteras. Alla dokument som går att fixa kring en anställning om så bra några dagars extra jobb är guld värda. Bilder från arbetsplatsen där du jobbar är bra att ha, och kul.

Arbetslivet är som ett pärlband. Du börjar med en liten pärla och när du är färdig så har du ett långt och förhoppningsvis intressant arbetsliv bakom dig. Allt hänger ihop på något sätt om du själv valt dina val och gjort det du gillat.

Att göra det man gillar är viktigt. Ibland har jag sett att själva tanken att man ska göra sin grej har medfört att arbetssökande väljer bort jobbmöjligheter för att det inte är deras mål. Du kan inte välja bort ett jobb om du inte redan har ett jobb. Har du inget arbete så ska du ta det som dyker upp. Sedan kan du välja ett annat arbete och göra din grej.

Därför är det så viktigt att du själv är den som söker arbete. Inte att du letar annonser om lediga tjänster utan att du tar kontakter med dem där du vill arbeta. Du ska välja din framtid bland alla möjligheter inte bli presenterad ett urval av jobb på en hemsida.

Följande skillnad är uppenbar:

-          Mitt första jobb fick jag eftersom mitt intresse av kläder är så stort. Jag var ofta i butiker och tittade. Jag pratade med personalen och kände att det här kunde jag göra en sommar. Nästa gång jag var i butiken så frågade jag och fick 3 veckors jobb som var jätteroliga!

 

-          Mitt första jobb fixade min farsa till mig hos en bonde. Jag skulle måla en lada. Det funkade inte för bonden var konstig och hade idéer om att börja tidigt på dagen. Jag som behöver sova på morgonen! Jag slutade efter 2 dagar.

 

Om du själv väljer det du vill göra brukar det bli bra. Det är dags att ge sig ut och kontakta arbetsgivare just nu i februari mars. De som är strukturerade vill gärna börja såhär tidigt. Det kan också löna sig att prata med företag ganska sent före sommaren då många sommarjobbare sökt flera jobb och helt sonika hoppar av ett eller två i sista stund.

Lycka till!


Etableringslots och slutet

Så drog Arbetsförmedlingen ur pluggen för Etableringsreformens guldkorn, Etableringslotsen. Det var ganska väntat men jag skulle vilja ge min bild av två verksamheter som Arbetsförmedlingen startat och avslutat med ganska svidande minne. 
 
Jobbcoach, den första lösningen för enskillda att själva välja sin jobbcoach bland upp till 2000 leverantörer med milsvidd spridning på kompetens och möjligheter. Allt från hypnos till CV-skrivande och coaching. Ett erbjudande som vi kunde läsa i tidningen om som en fadäs och som monterades ner tyst och fint och ersattes av det som nu stryker på foten: Etableringslots. 
 
Etableringslots, ett på papperet och i teorin fantastiskt upplägg där engagerade och kunniga nätverkande personer skulle hjälpa nya svenskar tillrätta i samhället. Jag var med från start och har följt utvecklingen. 
 
Både Jobbcoachen och Etableringslotsen var upphandlade så individer som sökte jobb eller var nya sverige själva skulle välja ut den organisation som skulle stå till tjänst. På Arbetsförmedlingen skulle en lista med namn och infomation till alla kompletterande leverantörer återfinnas. Den arbetssökande hade att välja bland många okända företag. 
 
Vid start så kvitterade utförande underleverantör (kompletterande aktör) ut en ersättning som har varierat. Det har möjliggjort några avarter bland annat följande: Mutor att välja en specifik leverantör även om resultatet var ganska givet från början. Jämför med Etableringslotsar som delar ut surfplattor för att få personer att välja dem och sedan inte hjälpa till med det egentliga uppdraget. 
 
Hjälp att leta upp lägenhet på platser som kanske inte är bäst för etablering i samhället. Att fylla gamla arbetarlängor i avfolkningsbyggden stöder inte etablering. Vissa företag började tidigt lova lägenheter till nya svenskar utan att kunna leverera det. Företaget kammade in startersättning och struntade sedan i individen. 
 
Jag kan göra listan lång på alla de tokigheter som blev av Etableringslots och Jobbcoach och det gör mig så beklämmd. Två av de kanske intressantaste möjliga lösningarna för två problem har blivit körda i boten utav den själva organisation som betsällt den. Jag skulle gärna vilja att alla de anmälningar och påpekanden som jag och mina kollegor har angånde oseriösa aktörer redovisas och jag vill se vad som hände med informationen vi, som var bekymmrade över utveckingen, gav till Arbetsförmedlingen. 
 
Etableringsreformen har jag arbetat hårt med att sätta i verket. Jag har ordnat ett antal arbeten till nya svenskar. Jag har ordnat praktik hos företag där personer kan träna sin svenska. Jag har pratat om det svenska systemet och jag har talat om den svenska kulturen och hur jag ser individers väg framför mig. 
Därför blir jag så trött när själva beställaren inte följer upp sina leverantörer och kvallitetsäkrar leveranser. 
 
Visst det har funnits en leverantörsdialog. En information mestadels från AF till en trogen skara leverantörer som behagat dyka upp på dessa samtal. Busarna, de höll sig naturligtvis borta på dessa möten. Varför inte bara stänga av en leverantör som inte vill träffa sin kund?
 
Vi som såg problemen börja hopa sig påpekade det under dessa möten men, men jag vet inte var man gjorde med informationen. Varför stävjades inte detta tidigt? Hur kunde det gå så långt? 
 
När jag började hade jag och arbetsförmedlaren ett samtal ihop med personen som jag skulle träffa. Vi tittade på planen som arbetsförmedlaren skrivit baserat på information från individen själv. Då kunde jag och arbetsförmedlaren samt individen se så allt funkade bra ihop. Arbetsförmedlaren kunde tex kontrollera min kompetens vid sittande bord. Kunde kolla så jag åtminstonne kunde prata svenska!
 
För en tid sedan träffade jag en man som jag själv var Eableringslots åt för ca ett år sedan. Nu jobbade han som Etbleringslots och han kunde väldigt knapert med svenska. Jag frågade hur många personer han skulle träffa i månaden? 30 personer var svaret.
Vad gör ni när ni träffas? Betalar räkningar
Har du hjälpt någon med jobb eller praktik? Nej, det går inte, svårt. 
Då, förstod jag att något gått ohyggligt fel med hela paketet. 
 
Det enda som fanns kvar var att lägga ner Etableringslots och låta behovet lösas på något annat sätt. 
 
Vi som påpekade bristerna, är förbannade idag.
Vi undrar hur det kunde gå så långt utan att det styrdes upp?
Vi tror att ledarskapet på arbetsförmedlingen ersatts med regler och paragrafer som ingen vågar tolka med risk att begå tjänstefel. Vi tror att ingen vågade blåsa i visslan.
Vi är besvikna! 
 
 

RSS 2.0